Ohjaaja Paul Verhoeven
vieraili lokakuisessa Helsingissä markkinoimassa kirjamessuilla uutta Jeesus
kirjaansa. Samaan matkaan hänelle järjestettiin Night Visions
elokuvafestareilla RoboCop erikoisnäytös jossa hän oli kunniavieraana. Nyt
esitettiin ensimmäistä kertaa Suomessa 1987 filmatisoidun klassikkoelokuvan
directors cut versio. Kyseessä oli todella tähtiluokan vierailu sillä
Verhoevenin saavutuksiin kuuluu RoboCop:n lisäksi sellaiset isot hitit kuin
Basic Instick, Total Recall, Shogirls ja Starship Trooppers,
Hyväntuulinen rennosti
pukeutunut ohjaaja kertoi urastaan sekä ennen elokuvaa, että sen jälkeen.
Puheaikaa oli varattu runsaasti. Yleisö sai myöskin esittää elokuvan jälkeen
kysymyksiä. Koska kyseessä oli elokuvafestivaalit ei normaalia kännykän
vilkuilijaa ja popcornin syöjää ollut vaan kaikki olivat tulleet ihan vaan
katsomaan elokuvaa ja sen ohjaajaa. Näin ollen yleisökysymyksetkin olivat
todella hyviä ja liittyivät monilta osin elokuvan tekemiseen ja
käsikirjoitukseen. Verhoeven vastaili kaikessa rauhassa ja hänellä ei näyttänyt
olevan kiire mihinkään.
Elokuva oli minulle hyvin
tuttu. Olin nähnyt sen jo silloin kun se tuli ensimmäistä kertaa laajalle
kankaalle ja monta kertaa sen jälkeenkin. Se on yksi vanhan ajan kovimmista
scifi-elokuvista ja karheassa realistisuudessaan puhuttelee vielä tänäkin
päivänä. Alkuasetelma on kuin nyky Suomesta. Kaikki ulkoistetaan! Kunnat ja
valtio eivät pysty hoitamaan edes perustoimintojaan vaan kaikki näyttää
päätyvän businesmiesten niljaisiin käsiin. Ei edes poliisitointa pystytä
hoitamaan vaan sekin myydään kansainväliselle liikeyritykselle joka haluaa
tehdä järjestyksenvalvonnalla rahaa. "I say good business is where you find it".
Piinkovien kapitalistien
suunnitelman jalkoihin joutuu nuori poliisimies Murphy joka ammutaan
riekaleiksi ja nippa nappa elossa olevasta ruumiista poliisiyhtiö tekee uuden
ajan poliisin RoboCop:n. Kaikki ei kuitenkaan mene ihan niin kuin suunniteltiin
vaan tämä puoliksi ihminen ja puoliksi kone muistaa unien kautta
menneisyyttään. Elokuva on kaikessa ironisuudessaan myöskin surullinen.
Perhettään kaipaava koneihminen saattaa jäädä katsojilta actionin jalkoihin.
Melankolisuutta korostaa vielä yhteiskunnan sen moraalin ja infrastruktuurin
rappio joka voisi olla tämän päivän länsimaista..
 |
Pääosaan tarvittiin mies jolla on kuvauksellinen leuka. |
 |
Tosi nilkki ja hyvä poliisi. |
 |
Häikäilemätön kapitalisti joka kuitenkin tiesi rajansa. |
Oman aikansa puntarilla
tehosteet olivat liki huippua mutta tämän päivän mittarilla homma näytti kyllä
”pienoismallimaiselta”. Mutta toisaalta tarina on niin hyvä ettei sillä oikeasti
ole väliä. Juonen suvantokohteisiin on ujutettu parodioita amerikkalaisesta
tv-viihteestä ja elämäntavasta yleensäkin. Televisiossa heitetään kermakakkuja
juontajan päälle ja katsojat ulvovat naurusta. Kaikki television ääressä
tuijottavat lähetystä kuin huumeessa. Käsikirjoituksen napakat onelinerit
ansaitsevat vielä erikoismaininna.
Ja se directors cut.
Tässä tapauksessa se ei tarkoittanut mitään muuta kuin muutaman
väkivaltakohtauksen kokonaan näyttämistä. Eli leffaa ei aikanaan pahasti
silvottu sensuurin toimesta eikä teatterilevityksessä ollut versio ollut
muutenkaan erikoisen paljon lyhennetty. Mutta parempi tietenkin näin ja olen
kiitollinen, että näin tämän version jonka Paul Verhoeven meille oli ajatellut.
Erittäin hyvä
kulttuuriseteli ja muistutus kuinka kivaa on olla elokuvissa kun kaikki tulevat
katsomaan elokuvaa.
Muphy!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti