Kulttuuriseteli 10 oli
jälleen vaihteeksi kirja ja nyt oikein kovakantinen. Harrastuksiini on kuulunut
pienestä pitäen ilmailukirjojen keräily ja niitä onkin hyllyssä pari sataa.
Helmut Lipfertin muistelmat kuuluvat aivan lähiaikoina hankittuihin vaikka
lukematta on vielä 90-luvulla ostettujakin.
Kirja kuuluu genreen
”saksalainen hävittäjä-ässä muistelee” joka onkin sangen runsaasti julkaistu
aihealue. Hattua pitää nostaa pienkustantaja Koala:lle joka on jaksanut tehdä
työtä näiden kirjojen eteen.
 |
Me 109 G 6 kolmen tykin version |
Helmut Lipfertin
sotapäiväkirja alkaa suoraan ensimmäisestä sotalennosta. Hän ei juurikaan kerro
taustoistaan eikä aikaisemmasta urastaan panssarijoukkojen
aliupseerina! Se olisi kyllä oikeasti ollut mielenkiintoinen tarina. Miten Länsirintaman salamasotaan osallistunut
panssarialiupseeri vaihtaa niin totaalisesti aselajia ja siirtyy kesken sotaa
ilmavoimiin? Ensimmäisen sotalentonsa Lipfert lensikin vasta 1942 lopulla. Hän ehti onnekseen valmistua aikana jolloin Luftwaffe vielä pystyi
kouluttamaan lentäjiään kunnolla. Lipfert lensi käytännössä koko
palvelusaikansa Itärintamalla maineikkaassa hävittäjärykmentti JG 52:ssa
saavuttaen 203 ilmavoittoa mutta hänet myöskin ammuttiin alas 15!! kertaa. Joten
häntä voidaan pitää erittäin onnekkaana koska kaikista pakkolaskuista ja alas
ampumisistaan hän selvisi vammoitta.
 |
Lipfert poseeraa Mersunsa edessä |
Lipfertin kirja on
tyypillinen "lentäjämuistelee" teos. Hän ei kerro maailman menosta tai
ajatuksistaan mitään. Hän vain kertoo lentämisestä ja siitäkin oikeastaan vain
lentotaistelut. Ilmataistelut näille ”ilmojen herrasmiehille” oli kuin
kamppailu-urheilua ilman sen kummempaa moralisointia tai politiikkaa.
Vastustajan ”koneita” vain ammuttiin alas. Oikeastaan ainoa asia joka niin
Liepfertin kuin muidenkin taistelulentäjien muistelmissa tuo heidän tunteita
pintaan on ystävien menettäminen. Taistelujen jatkuessa oli selvää, että kaikki
vanhat jermut ammutaan ennen pitkää alas olivatpa he kuinka hyviä tahansa.
Vastustajan materiaalinen ylivoima piti siitä huolen. Hyvänä esimerkkinä oli
Liepfertin joukko-osaston tekemät kaksi torjuntalentoa amerikkalaisten raskaita
pommikoneita vastaan. 16 koneella lähdettiin 300 pommikoneen ja sitä suojaavien
saattohävittäjien kimppuun. Kahden tällaisen tehtävän jälkeen oli osaston
vahvuus enää kaksi lentokelpoista konetta! Liepfertin onni ja taito kuitenkin
riittivät 700 taistelulentoon ja hän jäi henkiin yhtenä harvoista Itärintaman
suurista tähdistä. Lisäksi hänellä kävi tuuri ettei häntä luovutettu sodan jälkeen
venäläisille kuten kävi historian kaikkien aikojen parhaalle
hävittäjälentäjälle Eric Hartmannille. Luovutus maksoi hänelle yli kymmenen
vuotta venäläisissä pakkotyöleireissä.
 |
Ewald-Lipfert-Düttmann Itävallassa toukokuussa 1945 kunniamerkkien
myöntämisen jälkeen |
Helmut Lipfert muistelmat
on lajityypissään mainio kirja. Hänellä on mukaansatempaava lyhyt ja ytimekäs
tapa kertoa ilmataistelujen akrobatiasta joka tempaa maallikonkin mukaansa. Kun
ranskalaisässä Closterman aikanaan tunnusti, että taistelulentäjät käyttivät
piristeitä, tunnustaa Lipfert puolestaan käyneensä sotalennoilla myöskin
humalassa! Suht’ edesvastuutonta toimintaa Natsi Saksan taistelulentäjältä.
Helmut Lipfert ei sodan
jälkeen enää palannut sotilaselämään. Loppuelämänsä hän työskenteli
Länsi-Saksassa opettajana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti