Tämä kulttuuriseteli
osoittautui monimutkaisimmaksi tähänastisista. Olimme vaimon kanssa katsoneet
”Tahrattoman Mielen” jo kertaalleen DVD:ltä, mutta se oli vaan pakko nähdä
uudelleen. Tämä elokuva suorastaan vaatii useaan kertaan katsomista.
 |
Mielen rakentamat muisto ovat joskus aika dramaattisia |
”Tahrattomasta Mielestä”
puhuttaessa muistetaan aina mainita Michael Condryn ohjaustyö. Hän on maineikas
Ranskalaissyntyinen visualisti joka on ohjannut kuuluisia
musiikkivideoita. Mutta tämä elokuva ei ole kuitenkaan hänen. Ei se ole myöskään
pääosissaan henkeäsalpaavan hyvin näyttelevien Jim Carreyn eikä Kate Winsletin.
Eikä todella hyvät sivuosat tekevien Elijah Woodin, Mark Ruffalon tai Kirsten
Dunstin. Tämä on käsikirjoittaja Charlie Kaufmanin elokuva.
 |
Takana Charlie Kaufman ja edessa Kate Winslet ja Michael Condry |
 |
Käsikirjoitus Oscar |
Charlie Kaufmanin lista
elokuvakäsikirjoituksista ei ole maailman pisimpiä. Mutta sitäkin omituisempi.
Kuusi elokuvaa ja niistä ensimmäinen oli ”Elämäni John Malkovichina!” ja muut
ovat jatkaneet samalla polulla. Näin on ”Tahraton Mielikin”.
Se on
rakkauselokuva tavallisista ihmisistä. Mutta ei tavallinen rakkauselokuva. Se on elokuva ihmisistä jotka eivät kestä epäonnistumistaan ja haluavat päästä eroon ikävistä
muistoistaan. Kun suru on suuri tuntuu helpotukselta pyyhkäistä sen
aiheuttajat kokonaan aivoista pois. Tätä tekemään löytyy ”luotettava”
klinikka ja sen ”pätevä” henkilökunta. Murheen murtamat potilaat eivät vain ymmärrä,
että kolikolla on kaksi puolta. Ikävään muistoon liittyy myöskin sitä
edeltävä lämmin ja arvokas muisto joka pyyhkiytyy myös pois kun
surun aiheuttajaa kitketään aivoista. Katsoja pääsee seuraamaan Jim Carreyn
esittämän Joel Barishin kauhua kaikkien muistojen joita hänellä oli Clementinestä hävitessä yksi kerrallaan. Enää ei suhteen katkeaminen tuntunutkaan niin kauhealta kun myös kaikki hyvät muistot olivat häviämässä pois.
 |
Condryn kuvaus oli aika ajoin nerokasta |
 |
ja kaunista |
 |
Miksihän tämä kuminaama tekee niin huonoja rooleja kun taitoja
hyvään näyttelijätyöhön on |
 |
Nörtti ja hiippari ja hiipparihan tunnetaan aikasemmasta roolityöstään
sormuksen kantajana taistelussa pahuutta vastaan |
Tarina etenee
kerroksittain ja aikajanasta on helppo pudota pois jos ei ole tarkkana. Kaufman
on käsikirjoittanut ajanseuraamista helpottamaan Clementinen (Kate Winsletin)
hiusten värin vaihtumisen sekä Joel Barishin (Jim Careyn) auton lommoutumisen. Mutta
kaikessa näennäisessä sekavuudessaan kulkee juoni mielestäni kuin kiskoilla
kohti vääjäämätöntä loppua.
Tarinan kauniina
opetuksena on, että jotkut ihmiset ovat luotuja toisilleen ja kohtalo toteuttaa
itseään vaikka me kuinka hangoittelemme vastaan. Opetus alleviivattiin muistoja
poistavan klinikan työntekijöiden draamalla joka noudatti omalla tavallaan pääjuonta
ikään kuin pienoiskoossa. Joissakin kritiikeissä aikanaan arvosteltiin juonen
hajoamista tähän sivujuoneen. Mutta mielestäni sen merkitys on nimenomaan
pääjuonta tukeva.
Ohjaaja Michael Condryn epäilemättä hieno
visuaalisuus jäi minulta täysin tämän tarinan jalkoihin. Charlie Kaufman sai käsikirjoitusryhmineen tästä
työstä Oscarin eikä todellakaan syyttä. Todella hyvä kulttuuriseteli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti